MONOTEATR: MATERIA OŻYWIONA

 

Partnerstwo człowieka i materii jest sercem sztuki lalkarskiej. Szczególnie intensywny charakter przybiera ono w solowym lalkarstwie, które jest najbardziej autorską, eksperymentalną i odważną częścią polskiego teatru lalek. Niewiele artystek i artystów wybiera tę drogę, ale jeśli już ją podejmuje, to powstają dzieła wyraźnie naznaczone indywidualnością twórczych poszukiwań, które prowadzą do inspirujących przekształceń tradycji lalkarskich i ożywczo poszerzają sztukę lalkarską o nowe typy obiektów i techniki animacji oraz oryginalne formy współdziałania scenicznego człowieka i materii. Z tego powodu monodramy lalkowe uchodzą za swego rodzaju punkty odniesienia dla wszystkich, którzy tworzą teatr rodzący się w relacji człowieka z materią. Ze względu na akcentowane w nich autorskie wybory artystyczne, nie tworzą one spójnego ruchu lalkarskiego, przypominają raczej niezależne wyspy w archipelagu zjawisk współczesnego teatru, jak określiła je Marzenna Wiśniewska. Z inspiracji jej książką „Archipelag indywidualności. Solowe teatry performerów współdziałających z materią” (Toruń 2022) powstała idea kolejnej odsłony monodramów w Teatrze w Oknie – MONOTEATR: Materia ożywiona.

MONOTEATR: Materia ożywiona to cykl prezentacji wybranych zjawisk solowego lalkarstwa w Polsce, które pokazują bogactwo artystyczne i różnorodność sposobów uprawiania tej formy teatralnej, a nie były dotąd grane w Gdańsku. Na scenie Teatru w Oknie oraz w trzech przestrzeniach partnerskich – Instytucie Kultury Miejskiej, Sali Teatralnej im. Prof. Jerzego Limona na Uniwersytecie Gdańskim oraz Sali Niebo Polskie Urzędu Marszałkowskiego Województwa Pomorskiego – zaprezentuje się sześcioro artystów i artystek, dla których tworzenie jednoosobowego teatru lalkowego jest jedyną drogą artystyczną rozwijaną przez wiele lat lub stanowi osobną cząstkę w działalności na różnych polach teatru. Zobaczymy światy teatralne, które poprzez sceniczne partnerstwo człowieka i materii drążą tematy rezonujące z problemami naszej rzeczywistości. Spektaklom towarzyszyć będą rozmowy z twórczyniami i twórcami oraz dyskusje z udziałem badaczy i krytyków teatralnych.

Będzie to dziewiąta edycja cyklu MONOTEATR, organizowanego przez Fundację Theatrum Gedanense od 2016 roku w różnych odsłonach tematycznych.

REZERWACJE
Szczegóły, rezerwacja miejsc (wejściówki) i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/

STRONA PROJEKTU
https://teatrwoknie.pl/projekty/monoteatr-materia-ozywiona/

PROGRAM
23-25 sierpnia 2024

Instytut Kultury Miejskiej, Targ Rakowy 11, Gdańsk – sala audytoryjna

„Medea, moja sympatia”

według  Jeremiego Przybory

Koprodukcja Białostockiego Teatru Lalek i Teatru Figur Widmak. Zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku „Młodzi Twórcy” (2013).

Scenariusz i reżyseria: Jacek Malinowski

Scenografia: Giedrė Brazytė (Litwa)

Muzyka: Antanas Jasenka (Litwa)

Premiera spektaklu: 21 czerwca 2015 r.

Występuje: Katarzyna Siergiej

„Inteligentna zabawa antycznym mitem, finezyjne wyczucie tekstu Jeremiego Przybory przy minimalnej scenografii, z interesującą muzyką – tak pokrótce można opisać sztukę „Medea. Moja sympatia” Katarzyny Siergiej – pisała w recenzji Anna Kopeć („Kurier Poranny”). Podążając za przewrotną transformacją tragedii Eurypidesa przez Jeremiego Przyborę, Siergiej rozprawia się z wizerunkiem Medei dzieciobójczyni, a wątki antycznej opowieści łączy ze współczesnymi sytuacjami i obrazami. Stylistykę czarnego humoru podkreślają partnerujące jej obiekty. W takiej odsłonie mit o Medei zyskuje nowe sensy, a bohaterka nie musi wypełniać odwiecznego scenariusza zdarzeń.

Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Katarzyną Siergiej i Jackiem Malinowskim w sali audytoryjnej IKM.

Bilety: 25 zł

Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/

https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-medea-moja-sympatia-wg-jeremiego-przybory-bialostocki-teatr-lalek-9916

Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.

FB: https://www.facebook.com/share/TVsatxYDVCMsh6sX/

Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk – scena zewnętrzna

“Matecznik”

Scenariusz i reżyseria: Krzysztof Zemło

Stenografia: Ewa Zemło

Muzyka: Ania Broda

Animacje: Agnieszka Waszczeniuk

Premiera 18 września 2022

Występuje: Krzysztof Zemło

Krzysztof Zemło i Teatr Łątek od ponad 20 lat konsekwentnie rozwijają autorskie techniki teatru cieni. Nietradycyjnie traktowane ekrany, różnorodne źródła światła, cienie płaskich lalek, obiektów i ludzi oraz projekcje przetworzonych fotografii służą stwarzaniu na oczach widzów kameralnych opowieści. W lapidarnej wizualności teatru cieni Zemło potrafi uchwycić zarazem komizm życia, absurdalność ludzkiej egzystencji i poetycko-metafizyczny wymiar codzienności. Spektakl „Matecznik” stanowi kontynuację artystycznych poszukiwań realizowanych w widowisku „Pieśń rzeki”(2020), czyli inscenizowanych cieniami i przetworzonymi fotografiami ballad ludowych o miłości i śmierci. Główną inspiracją do powstania widowiska był wydany w 1984 roku album znakomitego fotografika, mieszkańca Supraśla Wiktora Wołkowa pt.: „Wołkow”. W „Mateczniku” Zemło przyjmuje rolę opowiadacza i za pomocą obrazów i słów zanurza widzów w metafizyczno-poetyckiej czasoprzestrzeni, w której życie rzeki, płotu czy konia nabiera siły przypowieści.

Więcej o spektaklu: https://teatrpolska.pl/spektakle/1021-matecznik/

Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Krzysztofem Zemło, która odbędzie się wewnątrz teatru.

WSTĘP WOLNY / Teatr w Oknie, scena zewnętrzna – miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.

FB: https://www.facebook.com/share/DJFThEdntBTYG6eH/

Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona – Budynek Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk

“Lot”

Tekst: Aga Błaszczak, Karolina Sadowska

Reżyseria: Aga Błaszczak

Scenografia: Magdalena Przywara

Muzyka: Piotr Michalczuk

Reżyseria światła: Filip Niżyński

Ruch sceniczny i choreografia lalek: Paweł Kuźma

Premiera: 10 lipca 2021 (w Olsztyńskim Teatrze Lalek)

Występuje: Karolina Sadowska

Karolina Lewandowska w latach 2015-2016 współpracowała z niezależnym Teatrem Klinika Lalek, obecnie jest aktorką Olsztyńskiego Teatru Lalek. „Lot” powstał w ramach stypendium artystycznego Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego i jest jej pierwszym solowym przedstawieniem lalkowym. Spektakl przywołuje pamięć o wybitnej polskiej pilotce Janinie Lewandowskiej, pierwszej kobiecie w Europie, która wykonała skok spadochronowy z wysokości 5 km i jedynej czynnej wojskowo kobiecie zamordowanej w Katyniu w 1940 r. Lewandowska była córką generała Józefa Dowbora-Muśnickiego, ukończyła Wyższą Szkołę Pilotażu oraz kursy we Lwowie i w Dęblinie w zakresie radiotelegrafii, uzyskała stopień podporucznika. Jej pasją był śpiew, próbowała zostać śpiewaczką, co było źródłem konfliktu z ojcem. W czerwcu 1939 roku poślubiła Mieczysława Lewandowskiego, instruktora pilotażu, którego poznała podczas pokazów szybowcowych w Tęgoborzu. W sierpniu 1939 r. została powołana 3. Pułku Wojskowego Lotnictwa, a prawdopodobnie 22 września dostała się do niewoli radzieckiej. Osadzono ją najpierw w obozie w Ostaszkowie, potem w Kozielsku. Strzałem w tył głowy została zamordowana w Katyniu prawdopodobnie 22 kwietnia 1940 r., czyli w dniu swoich 32 urodzin. Była jedyną kobietą wydobytą z mogił katyńskich przez Niemców, ale nie ujawniono tej informacji. Identyfikacji jej czaszki dokonano dopiero w 2005 r. Zachowało się niewiele informacji na temat życia Lewandowskiej. Aga Błaszczak i Karolina Lewandowska podjęły próbę oddania osobowości i emocji pilotki, wykreowania prawdopodobnych zdarzeń, rozmów czy listów, które mogła pisać. W partnerstwie z lalkami hybrydowymi Karolina Sadowska tworzy na scenie rzeczywistość pomiędzy życiem i śmiercią, aby opowiedzieć historię kobiety niezależnej, odważnej i walczącej o marzenia wbrew osobistym tragediom i demonom wojny.

Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Karoliną Sadowską, która odbędzie się w Sali Teatralnej im. Prof. Limona.

Bilety – 25 zł

Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-lot-karolina-sadowska-9940

Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.

FB: https://www.facebook.com/share/R5QYoPK784jTSHS6/

Sala Niebo Polskie, Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego, ul. Augustyńskiego 1, Gdańsk

„Skowyt”

Dramaturgia: Malika Tomkiel

Pomysł, lalki: Marcin Tomkiel

Muzyka: Jakub Olszewski

Premiera: 14.12.2023

Występuje: Marcin Tomkiel

Spektakl zrealizowano w ramach stypendium artystycznego Prezydenta Miasta Białegostoku.

Marcin Tomkiel wszedł na drogę solowego lalkarstwa spektaklem „Podmieniec” (2021), który powstał we współpracy dramaturgicznej z Maliką Tomkiel i muzycznym udziałem Jakuba Olszewskiego, a wyreżyserował go Karol Smaczny, współpracujący z Tomkielem w produkcjach Grupy Wolność z Białegostoku (zrealizowali nagradzany spektakl „Syn”). „Skowyt” to drugi monodram lalkowy Tomkiela przygotowany z Maliką Tomkiel i Jabubem Olszewskim. Przedstawienie inspirowane poematem Allena Ginsberga przenosi widzów w świat zawieszony między apokaliptyczną wizją współczesności a fantazmatami w głowie głównego bohatera – Allena. Jego życie upływa w klinczu codziennej rutyny, lęków i samotności. Rozmywa się w jakiejś nierzeczywistości, gdzie panuje Moloch, bóg materializmu, ale też pojawia się budząca namiętność tajemnicza kobieta. Obiekty i lalki zanurzone są w półmroku sceny i niepokojąco przyciągają dzięki grze Marcina Tomkiela i ostrym brzmieniom muzyki wykonywanej na żywo przez Jakuba Olszewskiego.

Więcej o spektaklu: https://www.nieteatr.pl/wydarzenia/skowyt-monodram-marcina-tomkiela-premiera

Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Marcinem Tomkielem, która odbędzie się w sali Niebo Polskie.

WSTĘP WOLNY,  obowiązują bezpłatne wejściówki: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-skowyt-marcin-tomkiel-9917

FB: https://www.facebook.com/share/GbLxAdBAqCMVCuBu/

Biblioteka Prof. Jerzego Limona – Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk

Goście: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras, Kamil Kopania

Moderacja: Tomasz Miłkowski, Marzenna Wiśniewska

Odwołując się do przedstawień przeglądu i innych zjawisk lalkarstwa solowego, podejmiemy rozmowę wokół kilku pytań, m.in.: Jaka materia staje się partnerem scenicznym dla współczesnych lalkarek i lalkarzy i z czego to wynika? W jaki sposób współczesne lalkarstwo solowe przetwarza tradycje lalkarskie? Co nowego monodramy wnoszą do sztuki lalkarskiej? Jakie tematy i sprawy są bliskie artystkom i artystom lalkarstwa solowego? Co lalki/ przedmioty wniosły do monodramów? Jak solowe lalkarstwo sytuuje się na mapie polskiego życia teatralnego?

WSTĘP WOLNY

Sala Teatralna im. Prof. Jerzego Limona – Budynek Neofilologii Uniwersytetu Gdańskiego, ul. Wita Stwosza 51, Gdańsk

„Romans”

Tekst: Zuzanna Bojda

Pomysł i wykonanie: Natalia Sakowicz

Lalka: Olga Ryl-Krystianowska

Ruch sceniczny : Iza Szostak

Światło : Maciej Iwańczyk

Muzyka: Maciej Cempura

Premiera: 17.06.2021

Występuje: Natalia Sakowicz

Spektakl powstał w ramach Stypendium Ministra Kultury, Dziedzictwa Narodowego i Sportu Młoda Polska dla Natalii Sakowicz na rok 2020 oraz Stypendium Artystycznego Marszałka Województwa Podlaskiego

„Romans” to drugi po „Pobudce” monodram lalkowy Natalii Sakowicz, niezależnej artystki teatru ożywionej formy, którą interesuje połączenie dwóch dziedzin sztuki: lalkarstwa i tańca. Jej solowe przedstawienia przenika żywioł feministycznej dekonstrukcji społeczno-kulturowych wzorców kobiecości, co wyraża się w partnerstwie scenicznym z autorskimi lalkami. „Odpręż się. Niczym się nie martw. Spełnię twoje najskrytsze marzenia. Czego pragniesz? Ulgi? Wolności?” – obiecuje uwodząco miękki głos bohaterki „Romansu”. Dwa ciała kobiece – ludzkie i lalkowe łączy czuła, zmysłowa relacja, która balansuje między taneczną harmonią, wzajemnym zatracaniem się oraz dominacją i dramatycznym rozpadem. Natalia Sakowicz stworzyła dojrzałe, intymne przedstawienie o kobiecie zanurzonej w klaustrofobicznej i toksycznej rzeczywistości, o poczuciu wewnętrznej pustki i osamotnienia, o trudach akceptacji swojego ciała oraz o problemie uzależnienia. To mistrzowski monodram lalkowy, nagrodzony m.in. na XXVIII Międzynarodowym Festiwalu Teatrów Lalek „Spotkania” w Toruniu (2022) i na XXXI Ogólnopolskim Festiwalu Teatrów Lalek w Opolu (2023), prezentowany na międzynarodowych festiwalach teatralnych w Europie, Azji, Afryce i Ameryce Południowej. Natalia Sakowicz jest wykładowczynią Akademii Teatralnej im. Aleksandra Zelwerowicza w Warszawie Filii w Białymstoku.

Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Natalią Sakowicz w Sali Teatralnej im. Prof. Jerzego Limona.

Bilety – 25 zł

Szczegóły, rezerwacja miejsc i zakup biletów: https://teatrwoknie.interticket.pl/program/monoteatr-romans-natalia-sakowicz-9941

Bilety dostępne będą także na miejscu, 30 minut przed wydarzeniem.

Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51 Gdańsk – scena zewnętrzna

“Król i błazen”

Spektakl na podstawie „Eskuriala” Michela de Ghalderode, z cytatami z „Króla Leara” Williama Szekspira

Scenariusz, reżyseria, lalki: Adam Walny

Kostiumy: Monika Malicka Kusak

Muzyka: Jan Sebastian Bach

Premiera; 25.11.2021

Występuje: Adam Walny

Adam Walny od kilkudziesięciu lat prowadzi niezależny jednoosobowy teatr lalkowy, który łączy tradycyjne lalkarstwo wędrowne z poszukiwaniem form i estetyk lalkarskich. Jego partnerami scenicznymi są autorskie lalki wykorzystujące oryginalne techniki animacji, jak marionetki wodne czy gigantyczne marionetki klawiszowe, figury-instrumenty, intrygujące swoją groteskową wizualnością figury asamblażowe, lalki z papieru, przedmioty i artystycznie przetworzone obiekty. „Król i Błazen” to, jak pisze Walny „wariacja na stary temat komediantów renesansu” na podstawie jednoaktówki belgijskiego dramaturga Michela de Ghelderode, z cytatami z Williama Szekspira. Koncept kostiumu i marionetki wodne tworzą teatr w teatrze, w którym rozgrywa się ironiczno-tragiczna intryga dworska z królową, królem, błaznem w rolach głównych. Jakie gry uprawiają ludzie? Kto tu pociąga za nici życia?

Po spektaklu na scenie zewnętrznej Teatru w Oknie zapraszamy na rozmowę z Adamem Walnym, która odbędzie się wewnątrz teatru.

WSTĘP WOLNY. Miejsca siedzące oraz stojące, nie obowiązuje rezerwacja miejsc.

FB: https://www.facebook.com/share/M8UD9uz4LqUSr4oz/

Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego w ramach programu „Teatr”.

mkidn logo

Sponsorzy: Port Lotniczy Gdańsk, Kameralnie

 

Organizator: Teatr w Oknie, Fundacja Theatrum Gedanense

Kuratorka wydarzenia: Marzenna Wiśniewska (Uniwersytet Mikołaja Kopernika w Toruniu)

Koordynacja: Dorota Sentkowska, produkcja: Aleksandra Dacyl

Grafika: Małgorzata Jarocka; PR: Julia Lewandowska; SM: Mateusz Nowak

Partnerzy: Samorząd Województwa Pomorskiego, Uniwersytet Gdański, Gdański Teatr Szekspirowski, Instytut Kultury Miejskiej, Fundacja RC

Partnerzy medialni: Radio Gdańsk, Trojmiasto.pl, Gdansk.pl, Magazyn Prestiż, Pomorze Kultury, e-Teatr, Teatralny, Teatr dla Wszystkich, Monodramus

Informacje: teatrwoknie@ftg.pl | +48 533793100 | FB/IG/YT: @TeatrwOknie

Informacje: monoteatr@ftg.pl | FB: @Monoteatr IG: @monoteatr_ | FB/IG/YT: @TeatrwOknie | www.teatrwoknie.pl 

Koordynatorka projektu

Dorota Sentkowska
monoteatr@ftg.pl

TEATR W OKNIE

Ul. Długa 50/51
80-831 Gdańsk
tel. +48 730 022 255