
MONOTEATR: HERSTORIE
Jowita Budnik, Anna Januszewska, Irena Jun, Agnieszka Przepiórska, Julia Wyszyńska, Ewa Ziętek – sześć charyzmatycznych osobowości scenicznych, sześć Artystek jednoosobowego teatru, sześć kobiecych opowieści. Z okazji jubileuszu 10-lecia cyklu MONOTEATR na scenach Gdańska zobaczymy w ich wykonaniu sześć monodramów, w których wybrzmią różnorodne kobiece biografie, doświadczenia historyczne i jednostkowe oraz zmagania społeczno-kulturowe. Każde przedstawienie będzie osobną herstorią, ale razem stworzą one szeroką paletę scenicznych kreacji, które poddają dyskusji uwarunkowania, normy i schematy determinujące kobiece losy. Poprzez kobiece opowieści zajrzymy w głąb najbardziej dramatycznych momentów historii i osobistych katastrof, usłyszymy niewysłuchane wcześniej głosy i spojrzymy na życie z nieoczywistych perspektyw. Spektaklom towarzyszyć będą rozmowy z twórczyniami, warsztaty mistrzowskie oraz dyskusje z udziałem badaczy i krytyków.
Będzie to jubileuszowa, 10. edycja cyklu MONOTEATR, organizowanego przez Fundację Theatrum Gedanense od 2016 roku w różnych odsłonach tematycznych.
Cykl MONOTEATR narodził się w 2016 roku z inicjatywy osób pełnych pasji teatralnych, którym zamarzyło się prezentować gdańskiej publiczności najciekawsze przedstawienia należące do nurtu teatru jednego aktora. I marzenie to spełnia się już po raz dziesiąty – od początku pod skrzydłami Fundacji Theatrum Gedanense. Co roku Gdańsk na kilka dni zmienia się w centrum inspirujących spotkań wokół monodramu.
Wyjątkowość MONOTEATRu wynika z tematyki – odmiennej w każdej edycji – i tworzenia programu opartego na przedstawieniach dotąd w Gdańsku niepokazywanych. Tematem jubileuszowej dziesiątej edycji MONOTEATRU są kobiety jako artystki teatralne i bohaterki przedstawień, stąd jego podtytuł: Herstorie. „Kobiety zawsze były widoczne na scenie tego najmniejszego teatru, ale teraz wyraźnie dominują” – pisał w 2023 roku Tomasz Miłkowski (krytyk teatralny, AICT). Poprzez program festiwalu chcemy przyjrzeć się temu, jakie rodzaje teatru jednoosobowego proponują i jakie tematy oraz sprawy poddają dyskusji.
Na scenach Gdańskiego Teatru Szekspirowskiego i Teatru w Oknie zobaczymy sześć wyjątkowych osobowości scenicznych: Jowitę Budnik, Annę Januszewską, Irenę Jun, Agnieszkę Przepiórską, Julię Wyszyńską i Ewę Ziętek. Dzięki ich przedstawieniom poznamy kobiety, których los kształtowały trudne okoliczności historyczne i surowe normy społeczno-kulturowe. Usłyszymy opowieści prawdziwe i fikcyjne, poruszające wyznania i refleksje pełne ciepła oraz humoru. Zobaczymy na scenie postaci, które walczą o niezależność i płacą cenę za swoje wybory, oraz te, które chcą, aby wreszcie ich życie zostało opowiedziane, aby wysłuchano ich głosu. I najważniejsze, spotkamy się z wybitnymi polskimi aktorkami, które należą do różnych pokoleń, z indywidualną wrażliwością artystyczną i ekspresją każdej z nich oraz niepowtarzalnymi stylami gry i sposobami nawiązywania relacji z widownią.
Zespół kuratorski
Aleksandra Dacyl, Mateusz Nowak, Dorota Sentkowska, Marzenna Wiśniewska
BILETY:
https://biletyna.pl/event/index/?q=THEATRUM+GEDANENSE#catalogue
PROGRAM
24-28 września 2025
Ewa Ziętek z pasją tworzy na scenie aktorski portret podwójny. Składa się on z historii Zofii Książek-Bregułowej, aktorki, poetki, łączniczki AK oraz z osobistych doświadczeń samej Ziętek. Harmonijnie łącząc humor i powagę, stawia pytania o to, czym jest aktorstwo, jak je uprawiać w czasach niespokojnych i czy da się je łączyć z wyzwaniami codziennego życia.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Ewą Ziętek, którą poprowadzi Anna Jazgarska.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk – scena główna
Bilety: 100 zł, dostępne na stronie: https://biletyna.pl/spektakl/Nieostrosc-widzenia-monodram-Ewy-Zietek
Więcej informacji o spektaklu: https://teatrszekspirowski.pl/event/nieostrosc-widzenia/
Rachela Auerbach przez trzy lata prowadziła kuchnię w getcie warszawskim. Należała do tych, którzy przeżyli Holocaust i opowiedzieli o nim światu. Miejscem monodramu Jowity Budnik jest kuchnia getta, w której skromna zupa Racheli daje szansę na przetrwanie, ale coraz częściej jest ostatnim posiłkiem. Gra aktorska Budnik jest najwyższej próby.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Jowitą Budnik, którą poprowadzi dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. UMK.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk – scena główna
Bilety: 100 zł, dostępne na stronie: https://biletyna.pl/spektakl/Rachela-Auerbach-pisma-z-Getta-Warszawskiego-monodram-Jowity-Budnik
Więcej informacji o spektaklu:https://teatrszekspirowski.pl/event/rachela-auerbach-pisma-z-getta-warszawskiego/
Agnieszka Przepiórska jest aktorką, która najbardziej konsekwentnie tworzy biograficzne monodramy kobiece. Tym razem przywołuje postać Simony Kossak, kobiety nietuzinkowej, profesorki nauk leśnych wbrew tradycjom znanej artystycznej krakowskiej rodziny, obrończyni przyrody Puszczy Białowieskiej. Gra Przepiórskiej oddaje szeroką skalę przeżyć Simony, służy jako ironiczny komentarz w kwestii wzorców kulturowych narzucanych kobietom i niesie gorące przesłanie ekologiczne.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Agnieszką Przepiórską i Katarzyną Flader Rzeszowską, autorka książki Bioteatr Agnieszki Przepiórskiej (2025), którą poprowadzi dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. UMK.
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk – scena zewnętrzna
WSTĘP WOLNY – dostępne będą miejsca siedzące i stojące, nie obowiązuje system rezerwacji.
Więcej informacji o spektaklu: https://teatrwoknie.pl/wydarzenia/monoteatr-simona-k-wolajaca-na-puszczy-agnieszka-przepiorska/
Julia Wyszyńska zaprasza widzów na spektakl z pogranicza stand-upu. Jedną nić tematyczną tworzy autoironicznie grane rozprawianie się z faktami i mitami o aktorstwie i teatrze. Drugą nicią są kadry z dzieciństwa Julka. Opowieść kobiety aktorki i chłopca łączy wspólny temat – doświadczenie przemocy transmitowanej z pokolenia na pokolenie, na mocy utrwalonych kulturowo reguł władzy i hierarchii. Wyszyńska ekwilibrystycznie żongluje poszczególnymi rolami, jednocześnie bezpiecznie prowadząc widzów ku troskliwemu przyjrzeniu się sobie jako cząstce elementarnej świata.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Julią Wyszyńską, którą poprowadzi Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska.
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk – scena główna
Bilety: 100 zł, dostępne na stronie: https://biletyna.pl/spektakl/Fizyka-kwantowa-czyli-rozmowy-nigdy-nieprzeprowadzone-monodram-Julii-Wyszynskiej/Gdansk
Więcej informacji o spektaklu: https://teatrszekspirowski.pl/event/fizyka-kwantowa-czyli-rozmowy-nigdy-nieprzeprowadzone/
Warsztaty teatralne dla niezależnych grup teatralnych oraz osób zajmujących się aktorstwem amatorsko poświęcone pracy z wyobraźnią i pamięcią emocjonalną.
Agnieszka Przepiórska zaprasza na swoje warsztaty tymi słowami: “Wyobraźnia jest jednym z najważniejszych narzędzi aktora – pozwala przekraczać granice codzienności i wchodzić w świat postaci z pełną intensywnością. To właśnie dzięki niej możemy ożywiać tekst, nadawać mu nowe sensy i zapraszać widza do współuczestnictwa w opowieści. W swojej pracy aktorskiej i pedagogicznej nieustannie korzystam z wyobraźni, traktując ją jako źródło wolności twórczej i emocjonalnej prawdy. Podczas warsztatów przeprowadzę uczestników przez proces uruchamiania i rozwijania tego niezwykłego potencjału. Zwieńczeniem zajęć będzie krótka etiuda, w której każdy będzie mógł zastosować poznane narzędzia.”
Gdański Teatr Szekspirowski, ul. Bogusławskiego 1, Gdańsk – sala warsztatowa (wejście od dziedzińca)
Czas trwania: 90 min.
Wstęp: BEZPŁATNY, obowiązują zapisy (ograniczona liczba miejsc): monoteatr@ftg.pl
Więcej informacji o warsztatach: https://teatrszekspirowski.pl/event/warsztaty-mistrzowskie-z-agnieszka-przepiorska/
Surowa i precyzyjna gra Anny Januszewskiej sprawia, że na scenie niezwykle prawdopodobnie i przejmująco brzmi historia Wiery Nikołajewny Putiny, która podaje się za biologiczną matkę Władimira Putina, choć temu zaprzecza oficjalna wersja Kremla. Oblężenie gruzińskiej wioski przez rosyjskie wojska jest punktem wyjścia wspomnień kobiety, którą dręczy myśl o tym, że jest matką jednego z najbardziej znienawidzonych zbrodniarzy wojennych. Z jej spowiedzi życia emanuje przerażający obraz wszechobecnej przemocy, na podłożu której rozrasta się rosyjskie okrucieństwo.
Po spektaklu zapraszamy na rozmowę z Anną Januszewską, którą poprowadzi Jolanta Krawczykiewicz.
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk – scena wewnętrzna
Bilety: 40 zł, dostępne na stronie: https://biletyna.pl/spektakl/Matka-Putina-monodram-Anny-Januszewskiej/Gdansk
Więcej informacji o spektaklu: https://teatrwoknie.pl/wydarzenia/monoteatr-matka-putina-anna-januszewska/
– Anna Nowicka – Teatr Ecce Homo w Kielcach,
– Katarzyna Sygitowicz-Sierosławska – Teatr Rondo w Słupsku,
– Elżbieta Szymańska – Mazowiecki Instytut Kultury w Warszawie.
Rozmowę przeprowadzą gospodynie MONOTEATRu, czyli Aleksandra Dacyl i Dorota Sentkowska.
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk – scena wewnętrzna
WSTĘP WOLNY
Więcej informacji o wydarzeniu: https://teatrwoknie.pl/projekty/monoteatr-herstorie/
– dr hab. Katarzyna Flader-Rzeszowska, prof. UKSW (Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego),
– dr hab. Irina Lappo (Uniwersytet Marii Curie-Skłodowskiej),
– dr hab. Beata Popczyk-Szczęsna, prof. UŚ (Uniwersytet Śląski),
– dr hab. Marzenna Wiśniewska, prof. UMK (Uniwersytet im. Mikołaja Kopernika).
Teatr w Oknie, ul. Długa 50/51, Gdańsk – scena wewnętrzna
WSTĘP WOLNY
Więcej informacji o wydarzeniu: https://teatrwoknie.pl/projekty/monoteatr-herstorie/
Organizator: Fundacja Theatrum Gedanense
Zespół kuratorski i koordynujący: Aleksandra Dacyl, Mateusz Nowak, Dorota Sentkowska, Marzenna Wiśniewska
Projekt dofinansowano ze środków Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego pochodzących z Funduszu Promocji Kultury – państwowego funduszu celowego.

Partnerzy:

Sponsorzy:

Partnerzy medialni:

Informacje: monoteatr@ftg.pl | FB/IG: @Monoteatr | FB/IG: @Fundacja Theatrum Gedanense | FB/IG/YT: @TeatrwOknie | www.ftg.pl | www.teatrwoknie.pl
Kontakt ws. projektu:
monoteatr@ftg.pl
FUNDACJA TEATRUM GEDANENSE
ul. Długa 50/51
80-831 Gdańsk