Monoteatr
#wdomu

Jest to pierwsza edycja MONOTEATRU realizowana w całości na płaszczyźnie wirtualnej. Celem konkursu jest wyłonienie i prezentacja indywidualnych wypowiedzi artystycznych, nawiązujących do sytuacji pandemii, kryzysu, izolacji oraz wywołanych nimi emocji – poczucia zagrożenia, niepewności, zniewolenia, ale też potrzeby kontaktu z innymi, utrzymania relacji oraz zachowania nadziei. Punktem wyjścia może być szeroki kontekst historyczny, kulturowy, lub komentarz dotyczący otaczającej rzeczywistości. Zgłoszenia można wysyłać do 31 lipca 2020 roku.

Konkurs skierowany jest do twórców działających w Polsce i obejmuje spektakle/działania artystyczne, które nie miały jeszcze swojej premiery. Zgłosić można zarówno koncepcję spektaklu, jak i wydarzenie będące na etapie tworzenia. Wyboru spektakli przeznaczonych do realizacji dokona jury w składzie: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras i Tomasz Miłkowski.

Wyłonieni finaliści Konkursu (maksymalnie 8 twórców/spektakli) otrzymają nagrody finansowe, a także wsparcie techniczne i organizacyjne w realizacji profesjonalnego nagrania swojego spektaklu. Następnie, w terminie 1 – 20 października 2020 roku, finałowe monodramy zostaną zaprezentowane szerokiej publiczności za pośrednictwem kanału YouTube oraz na Facebooku. Prezentacjom wyłonionych spektakli będą towarzyszyły spotkania z artystami oraz dyskusje z udziałem publiczności online. W dniach 1 – 27 października, spośród wybranych przez jury finalistów, drogą głosowania online Widzowie wytypują trzech Laureatów Konkursu.

Konkursowi towarzyszyć będą trzy wydarzenia kierowane do widzów i artystów, oraz jedno dedykowane młodym twórcom:

WPROWADZENIE DO MONODRAMU – Wiesław Geras

Wykład otwierający przegląd w ramach projektu, który poprowadzi Wiesław Geras – założyciel najstarszego festiwalu monodramów i inicjator licznych przeglądów i festiwali. Posiada on ogromne doświadczenie i podzieli się historią monodramu, której sam jest częścią. Opowie o początkach nurtu, o prekursorach i legendach. Nakreśli obecne trendy i przedstawi współczesną rolę monodramu w polskim teatrze.

WARSZTAT KRYTYKI TEATRALNEJ W KONTEKŚCIE MONODRAMU – Tomasz Miłkowski

Warsztat przeznaczony dla osób zainteresowanych krytyką i teatrem współczesnym. Przeprowadzony zostanie przez Tomasza Miłkowskiego – dziennikarza, krytyka teatralnego i będzie miał na celu podniesienie umiejętności szerszego spojrzenia na grę aktorską i reżyserię, odczytywania kontekstów i opisywania spektakli.

WARSZTAT RECYTATORSKI – Mateusz Nowak

Skierowany do młodych twórców i pasjonatów teatru. Poprowadzi go Mateusz Nowak – doświadczony aktor monodramowy, laureat licznych konkursów recytatorskich. Wirtualny warsztat będzie miał na celu podniesienie świadomości uczestników posługiwania się własnym głosem, wyrażania przez niego emocji i sensu wypowiadanego tekstu. Uczestnicy dowiedzą się jak wybrać odpowiedni repertuar do recytacji i jak zacząć pracę nad nim. Zostaną omówione techniki analizy i interpretacji tekstu i jak budować kontakt z widzem i utrzymywać jego uwagę.

DEBATA TWÓRCÓW

Zwieńczeniem projektu będzie debata, której celem będzie wymiana doświadczeń i dyskusja na temat możliwości funkcjonowania teatru w sieci. Procesy twórcze, przygotowania i próby są dla twórców inne od dotychczasowych. Chcielibyśmy, aby środowisko mogło przeanalizować zalety i wady nowego doświadczenia, pochyliło się nad błędami i kłopotami, jakie pojawiły w związku z wdrażaniem nowego systemu pracy i poszukało rozwiązań na zaistniałe sytuacje. Liczymy, że będzie to źródło inspiracji i nowych pomysłów.

MONOTEATR #wdomu wychodzi naprzeciw potrzebie samorealizacji i dzielenia się sztuką w środowiskach twórczych, które w obecnej sytuacji wyjątkowo silnie potrzebują wsparcia. Mamy nadzieję, że powstałe monodramy staną się zaczątkiem szerszych projektów i zyskają w przyszłości swoje sceniczne oblicze. Twórcza odwaga artystów może pomóc wielu widzom w przezwyciężaniu kryzysu. Rozwój technologii informacyjnej wprowadził nowe formy afiliacji i aktywności kulturowej – chcemy wspierać działania mobilizujące odbiorców do aktywnego wykorzystania nowych mediów. Postaramy się też odpowiedzieć na pytanie, czy można postrzegać stan izolacji i idące za nim ograniczenia jako szansę na rozwój, na zaistnienie nowych form i myśli.

Pliki do pobrania

1. Regulamin
2. Załącznik nr.1 (formularz)

Komunikat Jury konkursu MONOTEATR #wdomu

Jury konkursu MONOTEATR #wdomu w składzie: Katarzyna Flader-Rzeszowska, Wiesław Geras oraz Tomasz Miłkowski, spośród 29 nadesłanych projektów wyłoniło ośmiu Laureatów Konkursu:

Monika Czajkowska i Joanna Osyda – „Ofelia. Działanie (nie)będzie potępione”
Katarzyna Lewińska „Patrz na mnie”
Szymon Majchrzak i Małgorzata (Jakubowska) Raczkowska „Portret artysty współczesnego”
Joanna Olszewska i Mariusz Orski „Pięć godzin z Mariem”
Anna Rakowska i Paweł Pawlik „Purgatorium”
Jagoda Rall „Cztery pokoje (na opak wywrócone)”
Bartosz Rułka i Barbara Napieraj „Jestem”
Piotr Rybak „Bastyl/JA. SPRAWA ŻYCIA I ŚMIERCI „

Komunikat Jury

organizator

Fundacja Theatrum Gedanense
Teatr w Oknie

Program
12-20 Października

Premiery finałowych spektakli, spotkania z artystami, warsztaty, wykład, debata. Zapraszamy do wspólnego oglądania efektów twórczej pracy finalistów MONOTEATR #wdomu już od 12 października! Spektakle będą dostępne bezpłatnie na kanale YouTube Teatru w Oknie przez pół roku od dnia swojej premiery.

YouTube: Teatr w Oknie

Gdy mowa o monodramie, trudno znaleźć osobę o większym dorobku i wiedzy niż Wiesław Geras. To pomysłodawca i dyrektor (przez ponad 50 lat) najstarszego festiwalu monodramów na świecie – zrodzonego w 1966 roku w Piwnicy Świdnickiej we Wrocławiu Ogólnopolskiego Festiwalu Teatrów Jednego Aktora (OFTJA), przekształconego we Wrocławskie Spotkania Teatrów Jednego Aktora, czyli znane w całej Europie WROSTJA.

Widział kilka tysięcy monodramów i przykładał rękę do narodzin wielu festiwali teatrów jednego aktora. Jest dyrektorem Spotkań Teatrów Jednego Aktora w Toruniu i Helu, pracuje w Radach Artystycznych Festiwali Teatrów Jednego Aktora w Gdańsku, Słupsku i Koszalinie. Jest laureatem wielu nagród i wyróżnień – otrzymał m.in. Krzyż Oficerski Orderu Odrodzenia Polski, Srebrny Medal Gloria Artis, statuetkę Laur Wrocławia, Złoty Medal Ministra Kultury Armenii, Honorową nagrodę miasta Torunia „Biały Anioł”. W 2013 roku Polski Ośrodek Międzynarodowego Instytutu Teatralnego iTi UNESCO powołał Wiesława Gerasa na przewodniczącego Polskiego Komitetu Monodramu.

Wiesław Geras wprowadzi nas w świat teatru jednego aktora. Opowie o historii monodramu, której sam jest współtwórcą.

Reżyseria: Barbara Napieraj
Występuje: Bartosz Rułka
Produkcja: „Młoda Scena” Teatru im. Wandy Siemaszkowej w Rzeszowie
YouTube: Teatr w Oknie

Inspiracją do napisania monodramu była proza Yanna Martela. To fantastyczna i realistyczna jednocześnie opowieść o człowieku, który od dzieciństwa szuka własnej tożsamości – emocjonalnej, seksualnej, duchowej. Chłonąc szczęście, co jakiś czas zatrzymuje się, doświadcza tego co niesie mu ciemna strona jego natury. Doświadcza też wielkich tragedii, które dwukrotnie zmieniają jego płeć. Jak? W sposób daleki od biologii, niewytłumaczalny, fantastyczny. W tym nowym ciele myśli tak samo, działa tak samo – kocha, boi się ,cierpi, znajduje spokój po bólu.. JEST! On i jego myśli, głosy, wspomnienia. Bohater doświadcza traumatycznych przeżyć, osamotnienia ,izolacji, gwałtu. Ta historia pokazuje, że życie każdego z nas nie jest takie kolorowe – jest niepewne, może zmienić się nieodwracalnie w każdej chwili. Ale ukazuje również to, co w nim jest najpiękniejsze – nasze pierwsze odkrywanie miłości, dzieciństwo, nasze wspomnienia, do których zawsze możemy wrócić i przy których czujemy się bezpieczni. I nadzieja na lepszą przyszłość. Bohater wyrusza w świat wspomnień, swoich uczuć, ale przede wszystkim ludzi których kochał i których mu tak bardzo brakuje. To, w tym trudnym dla nas czasie, uświadamia nam jak ważny i nie zastąpiony jest kontakt z drugim człowiekiem, poczucie bliskości, czułości, dotyku. Są rzeczy, których nic nie może zastąpić. Jest to historia o poszukiwaniu siebie, swojego „ja” w tym świecie.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Katarzyna Flader-Rzeszowska. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Reżyseria/występuje: Jagoda Rall
Muzyka: Jacek Chrobak
Dźwięk: Damian Oleśniewicz
YouTube: Teatr w Oknie

Tekst „Cztery pokoje” z podtytułem „Na opak wywrócone” to pierwszy od bardzo dawna autorski tekst Jagody Rall. Inspiracją stała się sytuacja izolacji społecznej w wyniku pandemii. Wszystkie teksty spisywane były właśnie podczas tego czasu. Autorka nie myślałam, żeby to gdziekolwiek publikować, dopóki nie dowiedziałam się o projekcie. Pisanie stanowiło dla niej formę spowiedzi, ale też ucieczkę i próbę odnalezienia się w tej dziwnej rzeczywistości. Tytułowe Cztery Pokoje to świat aktorki, w którym żyła, kiedy to wszystko się zaczęło. Wszystkie przemyślenia i sytuacje opisane w tekście są osobiste i bardzo prywatne. Tekst jest dla autorki (i dla każdego kto spróbuje go zgłębić) próbą zmierzenia się człowieka z samym sobą, swoimi niedoskonałościami, swoją niemocą czy światem. To także próba akceptacji siebie i rzeczywistości, która nas otacza. Tekst nie daje odpowiedzi. Stawia wiele pytań i pozostawia wiele niedopowiedzeń..

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Katarzyna Flader-Rzeszowska. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Reżyseria: Małgorzata Jakubowska
Występuje: Szymon Majchrzak
Aria z H. Góreckiego w wykonaniu: Paulina Sobiś i Franciszek Raczkowski
YouTube: Teatr w Oknie

W kręgu naszych zainteresowań leży młody artysta: zamknięty, odizolowany, zmagający się z rzeczywistością, buntujący się wobec niej. Werter, z jego nadwrażliwością, niezgodą na świat pozbawiony duchowości i wrażliwości, żyjący w poczuciu osamotnienia, odizolowania społecznego – odszczepieniec. Prowokuje, męczy, sprawdza, żąda zmiany, pisze. Równocześnie pozostaje w zamknięciu, w pewnym dystansie do drażniącej go rzeczywistości zewnętrznej, która wciąż przenika do jego wyobraźni, przez co pozostaje z nią w wewnętrznym konflikcie.
Ta kondycja silnie kojarzy nam się z sytuacją nas, artystów teatru, przebywających w czasie najbardziej dotkliwego lockdownu. Sytuacja prowokowana nie tylko przez samą pandemię, ale także działania instytucji władz budziła w nas niezgodę, niepokój, brak poczucia stabilności, zwłaszcza, że jesteśmy w szczególnym momencie – na początku drogi artystycznej, kiedy potrzebne jest nam zrozumienie i przestrzeń do twórczego dialogu.

Pracę nad Werterem i jego życiem traktujemy jako próbę wydostania się z anihilacji. Utożsamiając się z nim, poszukujemy w sobie coraz silniejszych skojarzeń z głównym bohaterem powieści Goethego: skłonność do nadwrażliwości, radykalizmu, poszukiwania kategorii prawdy. Człowiek wrażliwy, będący w stanie buntu, oporu wobec własnej współczesności, doprowadzony do ekstremum, w akcie radykalnej wolności popełnia samobójstwo.

Za każdym razem zadajemy sobie pytanie: ile w nas jest Wertera, a ile nas w Werterze?

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Tomasz Miłkowski. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Oddech / nie-„na oparach”
Emisja / nie-krzykliwość
Przepona / nie-gardło
Artykulacja / nie-lenistwo
Dykcja / nie-fikcja
Podstawy podstaw. Każda/każdy z nas to wie. Ale nigdy nie dość. Oczywiste, że to spotkanie nie sprawi tego, ot tak. Jednak czy nie lepiej trochę popracować, porozmawiać, pouczyć się od siebie wzajemnie, niż później (o zgrozo!) zostać nagą/nagim na placu boju. Wszak monodram to walka.

Wirtualny warsztat skierowany do młodych twórców i pasjonatów teatru będzie miał na celu podniesienie świadomości uczestników posługiwania się własnym głosem, wyrażania przez niego emocji i sensu wypowiadanego tekstu.

Mateusz Nowak – polonista, logopeda, animator kultury, instruktor żywego słowa, monodramista. Doktorant w Zakładzie Historii Języka Polskiego i Dialektologii (UMCS w Lublinie). W 2012 roku ukazał się jego autorski podręcznik „Słowa do odkrycia” dla osób zajmujących się mówieniem scenicznym. W 2013 i 2014 roku otrzymał Nagrody Instruktorskie na konkursach recytatorskich. Współtworzył Ogólnopolskie Seminarium Sztuki Słowa i Teatru (2008-2012) i Polsko-Ukraińskie Spotkania Mistrzów Słowa (2008-2015). W 2014 został Laureatem Lubelskiej Nagrody Kulturalnej „Żurawie” w kategorii SŁOWO. Jednoosobowe spektakle w swoim wykonaniu: „teatralność”, „Od przodu i od tyłu” oraz „Żertwa” grał ponad 200 razy w Polsce i na świecie (na 4 kontynentach, w 19 krajach) i zdobył za nie blisko 30 krajowych i międzynarodowych nagród. Odznaczony Brązowym Krzyżem Zasługi oraz Odznaką Honorową „Zasłużony dla Kultury Polskiej”. Stypendysta oraz laureat Nagrody Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego.

Wykład wprowadzający (YouTube: Teatr w Oknie) + warsztat na platformie Zoom – zapisy na bezpłatny warsztat: monoteatr@ftg.pl

Na podstawie tekstu Mariana Sworznia
Reżyseria: Andrzej Celiński
Występuje: Piotr Rybak
YouTube: Teatr w Oknie

Monodram oparty na tekście Mariana Sworznia opowiada o wydarzeniach które zapoczątkowały Rewolucję Francuską, z punktu widzenia gubernatora Bastylii (więzienia które miało być nie do zdobycia) zabitego w trakcie jej zdobywania. Narrator tekstu przychodzi do naszych czasów współczesnych z zaświatów i stawia nas wobec ciekawych pytań o historię i jej interpretację jednocześnie relacjonując bardzo dramatyczną i opartą na wielkim nieporozumieniu sytuację upadku Bastylii. Monodram przybiera formę dialogu z publicznością. Dramat bohatera jego wręcz groteskowość śmierci przybiera formę tragikomedii, która mówi o katastrofalnym zamknięciu w sytuacji zewnętrznego zagrożenia. Jego historia ma wiele odniesień do współczesności.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Tomasz Miłkowski. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Warsztaty krytyka teatralnego będą poświęcone niezbędnemu wyposażeniu intelektualnemu recenzenta teatralnego, czyli tzw. współczynnikowi humanistycznemu umożliwiającemu świadome uczestnictwo w spektaklu i jego ocenę.

Metodą brainstormingu, czyli burzy mózgów wytypujemy potrzebne recenzentowi
– obszary wiedzy fachowej (dziedziny niezbędne i potrzebne)
– obszary wiedzy ogólnej
– umiejętności (pisarskie, dziennikarskie)
– zasady etyczne.
Zastanowimy się
– o czym pisze/mówi recenzent
– dla kogo
– w czyim imieniu
oraz w jakim celu?

Tomasz Miłkowski – dziennikarz, krytyk teatralny i literacki, redaktor czasopism, absolwent polonistyki Uniwersytetu Warszawskiego, doktor nauk humanistycznych. Autor kilkunastu książek edukacyjnych, redaktor wielu publikacji teatralnych. Od 2000 przewodniczył polskiej sekcji Międzynarodowego Stowarzyszenia Krytyków Teatralnych (AICT/IACT), od 2016 honorowy wiceprzewodniczący. Redaktor naczelny kwartalnika „Yorick”, współpracuje z tygodnikiem „Przegląd”, wchodzi w skład redakcji czasopisma „Critical Stage”. Od wielu lat uczestniczył w pracach rad programowych WROSTJA, przewodniczy jury Nagród im. Tadeusza Żeleńskiego-Boya, kapitule Nagrody im. Andrzeja Żurowskiego. Od czterdziestu lat związany z ruchem teatrów jednego aktora, jest częstym bywalcem i jurorem festiwali w Polsce i Europie.

Wykład wprowadzający (YouTube: Teatr w Oknie) + warsztat na platformie Zoom – zapisy na bezpłatny warsztat: monoteatr@ftg.pl

Na podstawie fragmentów opowiadania ,,Usta” Jose Carlosa Somozy w tłumaczeniu Anny Topczyńskiej
Reżyseria/występuje: Katarzyna Lewińska
YouTube: Teatr w Oknie

„Patrz na mnie” to monodram o budzącej się agorafobii, a wraz z nią, o stopniowym wrastaniu w przestrzeń. Wsiąkaniu, znikaniu, uprzedmiotowieniu, ukrzesłowieniu. O kontrastujących ze sobą pragnieniach istnienia i zniknięcia. O lęku przed drugim człowiekiem i o tym jednym kontakcie, który pozostał – o kontakcie z samym sobą.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Tomasz Miłkowski. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Na motywach „Króla Lera” Williama Szekspira
Reżyseria: Paweł Pawlik
Występuje: Anna Rakowska
Adaptacja: Paweł Pawlik, Anna Rakowska
Muzyka: John Tavener – In alium
YouTube: Teatr w Oknie

„Purgatorium” to w języku łacińskim czyściec. Oznaczać może zarówno sytuację metafizyczną (wiara w czyściec, jako miejsce oczyszczania duszy) jak i skojarzenie z miejscem uzdrawiania, przywracania zerwanych relacji i więzi z bliskimi. Jednym z najważniejszych doświadczeń pandemii okazał się problem izolacji. Ponieważ szybko okazało się, że najbardziej niebezpieczny wirus jest dla osób starszych i posiadających tzw. „choroby współistniejące” pojawiły się postulaty, aby izolować przede wszystkim seniorów. Każdy taki postulat niesie ze sobą pewne niebezpieczeństwa. W tym wypadku niebezpieczeństwo dotyczyć może więzi międzypokoleniowych.
Opisywana w „Królu Learze” sytuacja seniora rodziny i różnych postaw jego trzech córek może znaleźć bardzo dramatyczne wcielenie w monodramie, w którym różne postawy, myśli, pokusy, traumy i niepokoje mogą się zintegrować i wyrazić poprzez psychikę jednej aktorki. Kordelia. Główna postać monodramu. Jest postacią w bieli, bladą, z nieobecnym, nieco szalonym spojrzeniem. Jej sytuacja jest symboliczna (dusza czyśćcowa) i konkretna zarazem (siostra z wojennego lazaretu) ale wszystko jest poddane logice surrealistycznej – materią dramatu jest bowiem sen, czy oniryczne postaci duchowe, które Szekspir tak uwielbiał.
Spektakl zarejestrowany w wyłączonym z użytkowania budynku Wojewódzkiego Centrum Psychiatrii Długoterminowej w Stroniu Śląskim. Szpital powstał w 1952 roku w budynkach osiedla górniczego kopalni uranu. W okresie swojej działalności Szpital ulegał różnym przemianom i restrukturyzacjom i zmieniał nazwę.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Katarzyna Flader-Rzeszowska. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Na podstawie „Pięć godzin z Mariem” Miguela Delibes’a
Reżyseria: Mariusz Orski
Występuje: Jolanta Olszewska
YouTube: Teatr w Oknie

Jak pisze Joanna Petry w przedmowie do wydania polskiego „Pięciu godzin z Mariem” Miguela Delibesa w przekładzie Zdzisława Reszelewskiego (WL, 1983): „Powieść uważana za jego mistrzowskie dzieło jest długim mono-dialogiem Carmen, kobiety z miejskiej klasy średniej o bardzo wąskich światopoglądzie i mentalności (…), żony Maria, nauczyciela liceum o poglądach lewicowych, przez które spędził pewien czas w więzieniu, za czasów frankizmu. (…) Poza zawartością egzystencjalną, powieść jest satyrą na mierność klasy średniej wystawionej na upadek gospodarczy za czasów frankizmu”. Powieść Miguela Delibesa została opublikowana po raz pierwszy w 1966 roku w Barcelonie. Autor miał wówczas 46 lat, był w podobnym wieku co tytułowy Mario Díez. Oprócz inicjałów, z bohaterem łączyły go stosunek do religii i problemów społecznych, zawód nauczyciela, praca na stanowisku redaktora, obaj mieli liczne potomstwo i byli pisarzami.. Nasz monodram rozgrywa się jednak nie w Hiszpanii, ale w Polsce, teraz, w 2020 roku. Zmieniliśmy czas i miejsce akcji i, oczywiście, dokonaliśmy licznych skrótów, jednak nie dopisaliśmy autorowi ani słowa. Nie było takiej potrzeby, bo tekst, w naszym odczuciu, brzmi wystarczająco aktualnie.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Katarzyna Flader-Rzeszowska. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Scenariusz i reżyseria: Monika Czajkowska
Występuje: Joanna Osyda
YouTube: Teatr w Oknie

Jedna przestrzeń, jedna kobieta i tysiące gnających myśli. Niby wszystko jest dobrze, nic specjalnego się nie dzieje, a jednak Ofelia nie jest w stanie wyjść ze swojego mieszkania. Bardziej niż zewnętrzne okoliczności, trzyma ją w nim wewnętrzny imperatyw. Bo są kobiety praktyczne, zadowolone, nigdy się niespóźniające, perfekcyjne i myślące o użyteczności, które w niektóre dni nie są w stanie fizycznie przekroczyć progu swojego domu.
Ofelia zamknęła się i tym samym zanegowała świat zewnętrzny. W ograniczonej przestrzeni czterech ścian swojego mieszkania – mimo wszechogarniającego ją poczucia bezsensu – próbuje nadać sens temu co ją otacza. W serii mikro rytuałów uwidacznia się jej potrzeba uporządkowania świata, którego uporządkować nie można – w wyniku czego Ofelia coraz bardziej zatraca się w swoim niespełnieniu, które staje się jej szaleństwem.

Po spektaklu odbędzie się spotkanie online z artystami, które poprowadzi Tomasz Miłkowski. Link do rozmowy na platformie Zoom zostanie podany w formie komentarza do filmu na YouTube oraz na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

YouTube: Teatr w Oknie

Zwieńczeniem projektu będzie debata, której celem będzie wymiana doświadczeń i dyskusja na temat możliwości funkcjonowania teatru w sieci. Procesy twórcze, przygotowania i próby są dla twórców inne od dotychczasowych. Chcielibyśmy, aby środowisko mogło przeanalizować zalety i wady nowego doświadczenia, pochyliło się nad błędami i kłopotami, jakie pojawiły w związku z wdrażaniem nowego systemu pracy i poszukało rozwiązań na zaistniałe sytuacje. Liczymy, że będzie to źródło inspiracji i nowych pomysłów.

Debata odbędzie się na platformie Zoom i będzie transmitowana na YouTube – link zostanie umieszczony na Facebooku Teatru w Oknie w dniu wydarzenia.

Dofinansowano ze środków Narodowego Centrum Kultury w ramach Programu „Kultura w sieci”.

nck-logo2020
Koordynatorzy Projektu

Aleksandra Dacyl, Dorota Sentkowska-Sakowicz
tel. +48 533 793 100
www.teatrwoknie.pl

TEATR W OKNIE

Ul. Długa 50/51
80-831 Gdańsk
tel.: +48 58 322-04-14